|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 6013001012010 | TÜRK DİLİ I | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı; bireylere dinlediklerini ve okuduklarını incelik ve derinlikleriyle kavratmak; Türk dilinin zengin, köklü ve üretken bir dil olduğunu göstermek; dil sevgisi ve bilinci uyandırmak; okuma zevki ve alışkanlığı kazandırmak; Türk toplumunun temel değerlerini benimsetmek; kısaca bireylerin düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Onur TINKIR | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklayabilmek; | 2 | Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek; | 3 | Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt etmek; | 4 | Okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru çözümleyebilmek; | 5 | Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini söz ve yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatabilmek; | 6 | Türkçe’nin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptamak; | 7 | Türkçe sesbilgisi kurallarını anlatabilmek; | 8 | Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygulayabilmek; | 9 | Cümle ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklayabilmek; | 10 | Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterebilmek; | 11 | Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirebilmek; | 12 | Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirebilmek; |
| Öğrenim Türü | Örgün Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dilin tanımı. Dil ve iletişim, dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisi. Dilin türleri. Yeryüzündeki diller. Türkçe’nin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk yazı dilinin tarihî gelişimi. Türkçe’nin bugünkü durumu ve yayılma alanları. Türkçe’nin ses, hece, kelime, cümle ve anlam bilgisi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Üniversitelerde Türk Dili dersinin okutulmasının amacı ve dersle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi. Dersin içeriği, önemi, çalışma teknikleri, kural ve gereklerinin açıklanması. | Tanışma
Sözlü anlatım
Soru-Cevap
| | 2 | Dilin tanımının yapılması, dilin özellikleri ve doğuşu hakkında bilgi verilmesi. | Sözlü anlatım
Açıklama
| | 3 | Dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisinin açıklanması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 4 | Dilin Türlerinin kavratılması. (Kültür dili, konuşma dili, yazı dili, ana dili, yaşayan dil, doğal dil, yapay dil, ağız, lehçe.) | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 5 | Dil ve kültür, kültürü oluşturan unsurlar, kültürün özellikleri, kültür ve medeniyet, ve kültür çeşitlerinin ortaya konması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 6 | Yeryüzündeki dillerin tanıtılması, dillerin sınıflandırılması, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerinin araştırılarak öğrenilmesi. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 7 | Türk Dilinin tarihî dönemleri, Eski Türkçe ve Orta Türkçe dönemlerinin anlaşılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 8 | Arasınav | Yazılı Sınav | | 9 | Dilbilgisinin bölümlerinin açıklanması. Türkçe’deki sesler ve sınıflandırılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 10 | Türk Dilinin tarihî dönemleri, Modern Türkçe Döneminin kavratılması. Türklerin kullandıkları alfabelerin tanıtılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 11 | Sesler, hece, ses değişmeleri ve ses uyumları hakkında bilgi verilmesi. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 12 | Türkçe’nin biçimbirim özellikleri. Sözcükler, kök, gövde, taban, ekler ve eklerin sınıflandırılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 13 | Sözcük türleri hakkında bilgi verilmesi. (Ad, sıfat, zamir, fiil, bağlaç, ünlem, edat) | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 14 | Türkçe’nin sözdizimi özelliklerinin açıklanması; cümlenin öğeleri, cümle türleri ve çözümlemeleri ile ilgili uygulamalar yapılması. | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 15 | Türkçe’nin anlambilim özelliklerinin açıklanması. (Temel anlam, yan anlam, mecaz anlam, eşanlamlılık, karşıt anlamlılık, eşseslilik; anlam olayları: anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam kayması, anlam kötüleşmesi, anlam iyileşmesi.) | Sözlü anlatım
Açıklama
Soru-Cevap
| | 16 | Final Sınavı | Yazılı Sınav
| |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ders Kitapları:
1. Ergin, Muharrem. Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yay., 2006.
2. Korkmaz, Zeynep; vd. Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Ekin Yay., 2005.
Yardımcı Kitaplar:
3. Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım (ed., Nurettin Demir, Emine Yılmaz), Nobel Akademi Yayıncılık, 2013.
1. Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim: I, II, III. Ankara: TDK Yay. 2009.
2. Aksan, Doğan. Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugüne, Yarını. Ankara: Bilgi Yay., 2005.
3. Aksoy, Ömer Asım. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü : I-II. Ankara: TDK Yay. 2010.
4. İmla Kılavuzu. Ankara: TDK Yay., 2009.
5. Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yay., 2009. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 3 | ÖÇ2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 3 | ÖÇ3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 3 | ÖÇ4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 3 | ÖÇ5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 3 | ÖÇ6 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 3 | ÖÇ7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | ÖÇ8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | ÖÇ9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | ÖÇ10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 3 | ÖÇ11 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 | ÖÇ12 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | 2 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Ege University, Bornova - İzmir / TURKEY • Phone: +90 232 311 10 10 • e-mail: intrec@mail.ege.edu.tr |
|
|